Projekt badawczy z Centrum Nauki Kopernik
Przestrzeń ma znaczenie
Projekt badawczo-rozwojowy „Przestrzeń ma znaczenie”, realizowany przez Centrum Nauki Kopernik przy wsparciu firmy Moje Bambino, prowadzony był w latach 2023-2024. Jego celem było zbadanie, w jaki sposób przestrzeń szkolna wpływa na jakość nauczania, samopoczucie emocjonalne uczniów i komfort pracy nauczycieli.
W ramach projektu przeprowadzono ogólnopolski konkurs „Pochwal się swoją klasą” na który nadesłano 158 zgłoszeń z różnych regionów Polski. Dodatkowo zorganizowano warsztaty z uczniami, których zaproszono do wspólnej dyskusji, a także badania obserwacyjne oraz testy mobilnych mebli. Efektem działań jest raport analizujący wpływ ergonomii, estetyki i elastycznego wyposażenia na proces nauczania.
„Przestrzeń ma znaczenie” to źródło wiedzy i inspiracji dla nauczycieli, dyrektorów i wszystkich, którzy chcą tworzyć mądre, nowoczesne przestrzenie wspierające edukację.

Oś czasu projektu: Przestrzeń ma znaczenie

Jak uczniowie widzą przestrzeń szkolną?
Pierwsza część raportu „Przestrzeń ma znaczenie” ujawnia, jak uczniowie klas VII i VIII postrzegają szkolne sale. Badania przeprowadzono w listopadzie i grudniu 2023 roku w trzech szkołach w różnych regionach Polski – od dużego miasta po małą miejscowość. W warsztatach eksploracyjnych uczniowie tworzyli projekty idealnych sal lekcyjnych i moodboardy, uczestniczyli w burzach mózgów, rysowali, rozmawiali i dzielili się swoimi doświadczeniami. Wyniki pokazują, że młodzież potrzebuje przestrzeni funkcjonalnej, estetycznej i przyjaznej – takiej, która wspiera naukę, odpoczynek i poczucie bezpieczeństwa. Ważne są dla nich strefy relaksu, mobilne meble, dostęp do światła i technologii oraz możliwość współtworzenia wyglądu klasy.

Szkolna sala, w której chce się być i uczyć
Młodzież chce mieć realny wpływ na wygląd przestrzeni, w której codziennie przebywa, traktując ją jako swoje miejsce. W wizjach idealnych klas pojawiają się między innymi: obrotowe, wygodne krzesła, elastyczny układ ławek – np. ustawionych w szachownicę lub wokół okrągłych stołów, kąciki relaksacyjne z pufami i miejscami do leżenia, gry edukacyjne oraz strefy ciszy, oddzielone np. kabinami lub ekranami akustycznymi. Taka aranżacja ma sprzyjać zarówno skupieniu, jak i integracji.

Pracownia biologiczno-geograficzna – wielofunkcyjna sala przedmiotowa

Sala geograficzno-polonistyczna zaprojektowana wraz z uczniami

Sala matematyczna do pracy metodą myślącej klasy

Pracownia fizyczno-robotyczna do pracy metodą projektową
Jak nauczyciele aranżują przestrzeń lekcyjną?
W drugiej części raportu przyjrzano się salom lekcyjnym oczami nauczycieli. Analizie poddano 76 autorskich aranżacji zgłoszonych w konkursie „Pochwal się swoją klasą”, które nauczyciele przygotowali, opisali i udokumentowali zdjęciami. Widać w nich nie tylko kreatywność, ale też ogromne zaangażowanie w tworzenie środowiska wspierającego różne style nauczania.
Wśród najczęściej powtarzających się rozwiązań znalazły się: mobilne układy mebli, strefy tematyczne, przestrzenie do pracy zespołowej i indywidualnej, a także elementy, które sprzyjają skupieniu i samodzielności. Nauczyciele podkreślają znaczenie dostępności materiałów edukacyjnych, estetyki otoczenia oraz włączania uczniów w proces współtworzenia klasy. Aranżacje pokazują, że dobrze zaprojektowana sala może wzmacniać relacje, wspierać różnorodne potrzeby uczniów i ułatwiać codzienną pracę dydaktyczną.

Czynniki, które wpływają na to, że nauczyciele lubią swoje sale

Przestrzeń edukacyjna w praktyce. Case study
W trzeciej części raportu „Przestrzeń ma znaczenie” przedstawiono cztery konkretne studia przypadków – cztery szkoły i cztery różne podejścia do organizacji przestrzeni edukacyjnej. Badania przeprowadzono pod koniec 2023 roku w szkołach podstawowych w różnych częściach Polski. Obserwacje lekcji i rozmowy z nauczycielami pozwoliły przeanalizować, jak ustawienie mebli, dostępne wyposażenie czy podział sali na strefy wpływają na samopoczucie uczniów, zaangażowanie i przebieg zajęć.
Opisane przypadki obejmują: salę do pracy metodą myślącej klasy, przestrzeń łączącą przedmioty humanistyczne i przyrodnicze, salę do projektów STEAM oraz klasy, w których uczniowie współdecydują o wystroju:
1. Pracownia biologiczno-geograficzna, czyli wielofunkcyjna sala przedmiotowa
2. Pracownia geograficzno-polonistyczna zaprojektowana wraz z uczniami
3. Pracownia matematyczna do pracy metodą myślącej klasy
4. Pracownia fizyczno-robotyczna do pracy metodą projektową
Każda z opisanych przestrzeni pokazuje, że elastyczne, przemyślane środowisko nauki może realnie wspierać różne style pracy i zwiększać zaangażowanie uczniów. To nie tylko meble czy układ sali – to narzędzie dydaktyczne, które działa na co dzień.


METODY PRACY W KLASIE
WYZWANIE → Jak zmieniać aranżację ławek w sali?
Dobre rozwiązania
Zmiana aranżacji sali pozwala wyjść poza rutynę i wprowadzić bardziej zróżnicowane metody nauczania. Najczęściej stosowany tradycyjny układ, w którym uczniowie siedzą w rzędach przodem do tablicy, utrudnia realizację niektórych form pracy, takich jak praca w grupach czy interaktywne zajęcia angażujące wszystkich uczniów. Nauczyciele biorący udział w badaniu zgłaszali, że zmiana ustawienia ławek w sali szkolnej może zajmować zbyt dużo czasu podczas lekcji. Zwracali również uwagę na możliwość pojawienia się chaosu w trakcie reorganizacji przestrzeni oraz na pasywność części uczniów.
W rzeczywistości zmiana układu ławek z udziałem uczniów zajmowała średnio około 2,5 minuty, niezależnie od doświadczenia nauczyciela oraz tego, czy były to ławki tradycyjne, czy mobilne. Co więcej, w badaniach terenowych zaobserwowaliśmy, że doświadczeni nauczyciele potrafią w ciągu 45-minutowej lekcji zmieniać ustawienie ławek nawet trzykrotnie, efektywnie dostosowując przestrzeń do różnych aktywności. Zależnie od rodzaju działania można korzystać z różnych układów stolików w sali, adaptując je do konkretnych celów lekcji.
FUNKCJONALNOŚĆ I ORGANIZACJA PRZESTRZENI W SALACH SZKOLNYCH
WYZWANIE → Jakie biurko wybrać dla siebie?
Dobre rozwiązania
Biurko nauczyciela zaczyna coraz częściej pełnić funkcję mobilnego stanowiska dostosowywanego do różnych potrzeb lekcyjnych. Dzięki temu może służyć zarówno jako blat demonstracyjny podczas pokazów, jak i być łatwo przesunięte pod ścianę, by stworzyć więcej miejsca na pracę grupową.


FUNKCJONALNOŚĆ I ORGANIZACJA PRZESTRZENI W SALACH SZKOLNYCH
WYZWANIE → Co zrobić z plecakami w sali?
Dobre rozwiązania
Nauczyciele stosujący różnorodne metody pracy, np. pracę projektową czy metodę myślącej klasy, zwracają uwagę na problem plecaków i toreb pozostawionych na podłodze. Nie tylko ograniczają one swobodę przemieszczania się po sali, ale również utrudniają szybką reorganizację przestrzeni podczas lekcji. Rozwiązaniem mogą być dobrze przemyślane udogodnienia, takie jak szafki na plecaki, ławki z haczykami na torby lub krzesła z półkami pod siedziskiem. Tego typu zmiany zwiększają komfort i funkcjonalność sali.
WSPÓŁDZIELONA PRACOWNIA STEAM
WYZWANIE → Jak współdzielić przestrzeń z innymi nauczycielami?
Dobre rozwiązania
Współdzielenie pracowni szkolnej przez kilku nauczycieli może stanowić wyzwanie. Najtrudniej jest, jeśli w tym samym pomieszczeniu odbywają się lekcje różnych przedmiotów i wykorzystywane są różnorodne pomoce dydaktyczne. Jeżeli sala ma gospodarza, może być silnie spersonalizowana. Inni nauczyciele poczują się w niej nieswojo, co może zrodzić u nich dystans i ograniczyć inicjatywę – nie będą na przykład zmieniać ustawienia ławek na potrzeby swoich zajęć.
Dobrym rozwiązaniem jest ustalenie zasad współpracy przed rozpoczęciem roku szkolnego. Jeśli w sali brakuje regałów lub innych miejsc do przechowywania pomocy dydaktycznych, warto rozważyć wyposażenie jej w modułowe meble z różnorodnymi szufladami i pojemnikami.
Na etapie projektowania można też skorzystać z konsultacji eksperta z firmy Moje Bambino, który we współpracy z nauczycielami przygotuje wizualizację i pomoże znaleźć optymalne rozwiązanie.


PROJEKTOWANIE WYMARZONEJ PRACOWNI
WYZWANIE → Czy warto zaprosić uczniów do projektowania przestrzeni?
Dobre rozwiązania
Uczniowie, którzy brali udział w badaniu, krytycznie oceniali wygląd szkolnych klas, podkreślając brak funkcjonalności i chaos organizacyjny. Większość młodzieży była wyłączona z procesu projektowania i reorganizacji przestrzeni – tylko 23% sal zgłoszonych do konkursu Pochwal się swoją klasą zostało zaprojektowanych wspólnie z uczniami. Wspólne planowanie elementów wystroju, takich jak układ mebli czy rozmieszczenie dekoracji, pozwala lepiej dostosować przestrzeń do potrzeb uczniów oraz wzmacnia ich poczucie przynależności do szkoły i klasy.
Takie działania budują pozytywny klimat edukacyjny i sprzyjają tworzeniu funkcjonalnej, porządkowanej przestrzeni, która wspiera codzienną pracę uczniów i nauczycieli. Uzupełnieniem takich rozwiązań mogą być zestawy DIY („zrób to sam”), umożliwiające personalizację przestrzeni za pomocą naklejek, plakatów czy innych elementów dekoracyjnych.
Wnioski płynące z badania
Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego
Pracownia jest ośrodkiem badawczo-rozwojowym Centrum Nauki Kopernik poświęconym edukacji. Powstała, by rozwijać edukację przyszłości i wspierać młodzież w uczeniu się. W Pracowni prowadzone są badania dotyczące procesów uczenia się. Powstają nowoczesne rozwiązania edukacyjne: scenariusze zajęć, pomoce edukacyjne, interdyscyplinarne projekty, wydarzenia, nowe wystawy, eksponaty. To wynik wspólnego działania naukowców, badawczy, edukatorów i przedsiębiorców – szerokiego środowiska skupionego wokół edukacji przyszłości.
Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego łączy różne środowiska zaangażowane w rozwój edukacji. Moje Bambino jest Partnerem Badawczo-Rozwojowym. Partnerem Głównym Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego jest Samsung Electronics Polska Sp. z o.o., a Partnerem Inwestycji Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego – Saint-Gobain w Polsce.



Budynek Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego
To miejsce stworzone by realizować projekty od początku do końca. Od pomysłu, do gotowego produktu jest w nim zaledwie kilka kroków – można błyskawicznie tworzyć i udoskonalać prototypy. Sercem budynku są świetnie wyposażone warsztaty (z profesjonalnym sprzętem, służącym do produkcji prototypów) oraz laboratoria, wyposażone w zaawansowane technologicznie przyrządy i aparaturę pozwalającą na prowadzanie doświadczeń biologicznych, chemicznych i fizycznych. Ten sprzęt służy do pracy głównie naukowcom i badaczom.
Poznaj Pracownię Przewrotu Kopernikańskiego
Rozwój nowych metod nauczania
Misją Pracowni jest edukacja, która inspiruje do doświadczania, rozumienia świata i odpowiedzialnego działania.
Pracownia wierzy, że każdy uczeń ma potencjał do odkrywania i kreowania wiedzy. Dlatego szuka sposobów na interaktywne zajęcia, eksperymenty oraz projekty, które angażują uczniów i rozwijają ich kreatywność oraz umiejętności analityczne. Jej celem jest tworzenie metod nauczania, które będą rozbudzały pasję do nauki i zachęcały do samodzielnego myślenia.

Kształtowanie kompetencji przyszłości
Krytyczne myślenie
Twórcze rozwiązywanie problemów
Umiejętność samodzielnego uczenia się
Celem Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego jest projektowanie
i udostępnianie produktów i rozwiązań edukacyjnych:
Wspierających rozwój edukacji w nurcie STREAM i wpływających na kształtowanie kompetencji XXI w.
Wrażliwych na lokalne potrzeby
i konteksty
Odpowiadających wyzwaniom współczesności
Badania
Wiedza dotycząca procesów uczenia się
Badania prowadzone w Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego koncentrują się na kompetencjach przyszłości. Szczególnie rozwijają wiedzę o tym, jak skutecznie łączyć nauczanie w zakresie nauk przyrodniczych i ścisłych z zainteresowaniami, pasjami i potrzebami współczesnych uczniów oraz ich otoczenia społecznego.
Aktualnie realizowany projekt dla Moje Bambino dotyczy przestrzeni edukacji. Projekt badawczy pod hasłem: „Przestrzeń ma znaczenie” ma na celu uzyskanie wiedzy o tym, jaki wpływ na proces uczenia się ma modyfikacja standardowej sali poprzez odpowiedni dobór mebli i zmianę ustawienia. W ramach projektu przeprowadzony został konkurs „Pochwal się swoją klasą”. Materiałem badawczym są zdjęcia oraz opisy klas szkolnych zebrane od nauczycieli w akcji konkursowej oraz obserwacje przeprowadzane w wybranych szkołach. Więcej informacji o projekcie: tutaj.
Badanie pozwoli na zebranie informacji dotyczących: aranżacji klas szkolnych, dostępu do pomocy naukowych, używanych technologii, rodzaju wyposażenia, wystroju wnętrza, oraz roli i zastosowanie dodatkowych elementów.
Produkty
Rozwiązania edukacyjne
Pracownia wykorzystuje światowe osiągnięcia technologii i badań, i tworzy produkty – pomoce naukowe, formaty zajęć, eksponaty, standardy i rekomendacje, które będą wrażliwe na lokalne potrzeby i konteksty.
W taki sposób powstały pomoce edukacyjne Modułowe Pracownie Przyrodnicze, program Multilab: Fizyka oraz Cztery Pory Roku – zestaw STEAM.
Przestrzeń badawczo-rozwojowa
Laboratoria
Przestrzeń Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego została tak zaprojektowana, by było można przeprowadzić pełen cykl badawczo-rozwojowy – od wstępnych badań procesów uczenia się po stworzenie produktów edukacyjnych, gotowych do testów. „Szkicując makietę budynku, z tyłu głowy mieliśmy model instytucji, która jest otwarta i wspiera współpracę wewnątrz organizacji i na zewnątrz organizacji.”- mówi Dyrektor Centrum Nauki Kopernik, Robert Firmhofer.
Przeczytaj więcej o tym nowoczesnym budynku – domu edukacji.
W Pracowni można także zrealizować własne pomysły. Istnieją tu nowoczesne laboratoria, w których można przygotować doświadczenia. W salach wyposażonych jak ze szkoły marzeń można przeprowadzić próbne lekcje. Sale badań i analiz umożliwiają obserwacje w jaki sposób użytkownicy korzystają z prototypowanych rozwiązań.
"W nowym budynku stworzyliśmy dom dla nauki"
PPK opowiada swoją historię
“Centrum Nauki Kopernik wykorzysta nowy budynek – Pracownię Przewrotu Kopernikańskiego (PPK) do tworzenia nowych rozwiązań edukacyjnych. Ale przede wszystkim będzie to miejsce spotkań dla naukowców, nauczycieli, uczniów i przedstawicieli firm, którym zależy na lepszym zrozumieniu procesu uczenia.”
Kiedy Centrum Nauki Kopernik zbliżało się do swoich 10 urodzin, przyszedł czas, by odpowiedzieć sobie na pytanie „w czym jesteśmy najlepsi?” i czy faktycznie dobrze wykorzystujemy swoje umiejętności. Po długich dyskusjach i analizach stało się jasne, że tworzenie nowych rozwiązań edukacyjnych wychodzi nam najlepiej.
„Brakowało nam też przestrzeni do twórczego działania, a pracownicy którzy na co dzień tworzyli nowe rozwiązania edukacyjne, byli rozproszeni w różnych działach” – przyznaje Robert Firmhofer, dyrektor naczelny CNK.
Postanowiliśmy rozwinąć swój statut o działalność badawczo-rozwojową. Staliśmy się w ten sposób jednostką naukową i zaczęliśmy też zatrudniać pracowników naukowych. Wspólnie z Uniwersytetem SWPS stworzyliśmy program doktoratów wdrożeniowych.

„Wiemy, że szkoła nie będzie wyglądała jak interaktywne centrum nauki, ale może czerpać z dobrych przykładów, które opracowaliśmy i przetestowaliśmy z naszymi partnerami. W Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego skupimy się na śledzeniu procesu uczenia, który ma wymiar poznawczy, społeczny i emocjonalny. Wiemy, że wszystkie te elementy wpływają na jakość uczenia się, ale teraz chcemy przyjrzeć się temu z bliska, bo przecież gotowość do uczenia się też zależy od wielu sytuacji” – tłumaczy Robert Firmhofer.
Centralne miejsce w PPK zajmują pracownie, w których mamy możliwość jednoczesnego prowadzenia zajęć, testowania rozwiązań (scenariusze lekcji, plan zajęć), czy konkretnych pomocy dydaktycznych. Jednocześnie mamy możliwość obserwacji całego procesu przy pomocy zestawu kamer, czujników, mikrofonów. Mamy też oprogramowanie, które pomaga analizować zachowanie i emocje. „To będzie pomagało bardzo dokładnie prześledzić proces uczenia się w różnych konfiguracjach. Np. w grupie zdolnych i mniej zdolnych uczniów lub w grupach mieszanych” – mówi Robert Firmhofer.

SALA WARSZTATOWA
Stawiamy ucznia w centrum uwagi. W realizacji tej idei będą nam pomagały nowatorskie rozwiązania, które chcemy rozpowszechniać również w sektorze publicznym. Chcemy też dowiedzieć się, co stoi na przeszkodzie implementowania zmian. „Dużo jest do zrobienia wokół społecznej percepcji edukacji. Model transmisyjny edukacji – gdzie nauczyciel uczy, a uczeń pisze klasówkę – dominuje w wielu miejscach. Nawet dobrze wykształceni rodzice z dużych miast ciągle popierają ten model. System edukacji z przeładowaną podstawą programową też nie sprzyja wprowadzaniu zmian” – wylicza Firmhofer. I dodaje: „Naszą siłą jest to, że jesteśmy na skrzyżowaniu – lokalności i europejskości. Jesteśmy warszawscy i polscy – i bardzo dobrze znamy te realia. Ale jednocześnie jesteśmy bardzo aktywnym uczestnikiem sieci międzynarodowych – zarówno europejskich, jak i amerykańskich. Wiemy co tam się dzieje, jakie się tam toczą dyskusje, aktywnie w nich uczestniczymy”.
Będąc instytucją kultury jesteśmy jednocześnie instytucją edukacyjną i naukową. Duża część naszej praktyki jest związana z edukacją. To połączenie z nauką jest wyjątkowe. Być może najważniejszą naszą kompetencją, jest bycie partnerem w bardzo różnych środowiskach partnerskich.
Szkicując makietę budynku, z tyłu głowy mieliśmy model instytucji, która jest otwarta i wspiera współpracę wewnątrz organizacji i na zewnątrz organizacji. Zależało nam na transparentności, dlatego większość powierzchni jest przeszklona i otwarta lub półotwarta. Nawet powierzchnie warsztatowe mają swoje przeszklenia. Zadbaliśmy o dużo wspólnych przestrzeni, gdzie ludzie mogą się spotkać – przestrzeni, które będą kreować nieoczywiste kontakty. Jak często biolog ma okazję spotkać technika? U nas będzie się to działo bardzo naturalnie. PPK to nie jest typ biurowca, gdzie jest dużo ograniczeń – gdzie trzeba się umówić i być doprowadzonym do gabinetu. Chcemy, żeby nasi partnerzy z sektora ed-tech i naukowcy mieli dużo swobody.
Budynek ma trzy poziomy. Na najwyższym poziomie jest strefa pracy koncepcyjnej – strefa biurowa i strefa pracy z naszymi partnerami, gdzie pracujemy z ideami – jeszcze zanim one się zmaterializują.
Na pierwszym piętrze jest strefa laboratoriów, pracowni i warsztatów. Tam się znajdują przestrzenie, które nazywamy no-tech – pozbawione technologii, low-tech – czyli wyposażone w sprzęty spotykane w niektórych szkołach i high-tech – gdzie dominują zaawansowane technologie. Mamy też urządzenia pomagające badaczom projektować badania. Należą do nich wyższej klasy roboty, manipulatory, mikroskopy, drukarki 3D.
Przestrzenie są bardzo elastyczne – można je dzielić i łączyć. Są one wyposażone w urządzenia umożliwiające obserwację na żywo – ale istnieje też możliwość nagrywania, analizy behawioralnej i emocjonalnej. Mamy lustra weneckie, wiele monitorów, kamerę 360’. Możemy robić punktowe zbliżenia i analizować to, co się wydarzyło.

LABORATORIUM

LABORATORIUM DANYCH
Na drugim piętrze znajduje się strefa warsztatów przeznaczona dla projektantów i inżynierów oraz warsztat ogólny z maszynami C&C – czyli sterowanymi cyfrowo frezarkami, tokarkami i obrabiarkami. Jest też warsztat stolarski. Tam inżynierowie zaprojektują rozwiązania i je wykonają. „Nie jest to miejsce masowej produkcji, bo nie jesteśmy fabryką, ale jesteśmy w stanie stworzyć gotowe rozwiązania” – mówi Firmhofer.
Wymarzoną przestrzenią dla wielu osób z naszej instytucji jest pomieszczenie Prototypowni. Żeby z niej skorzystać, nie trzeba mieć specjalnych uprawnień. Promujemy w ten sposób ideę, że „każdy może być autorem dobrego pomysłu, ale pomysł jest dobry, jeśli da się go przekształcić w działający prototyp”.



PROTOTYPOWNIA
WARSZTAT
Parter jest strefą kontaktów z naszymi partnerami zewnętrznymi. Zaraz przy wejściu znajduje się show room. Będzie też studio, w którym będziemy mogli tworzyć i na żywo nadawać treści audio-wideo. Mamy Fokusownię i przestrzeń do badań domowych – czyli przestrzeń, która wygląda jak pokój z aneksem kuchennym. Służy ona do badań procesów dydaktycznych w warunkach domowych, a nie takich, jakie panują w klasie szkolnej. Na parterze jest też kawiarnia i przestrzenie, przeznaczone na wynajem dla naszych partnerów.
„Otwarcie budynku Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego przypomina mi sytuację przed otwarciem Centrum Nauki Kopernik. Na pytanie skierowane do potencjalnych zwiedzających: ‘czy takie miejsce jest potrzebne’ – większość ludzi nie wiedziała o czym w ogóle mówimy. Mam wrażenie, że w podobnej sytuacji znaleźliśmy się teraz. Ludzie zwiedzają Pracownię Przewrotu Kopernikańskiego i już słyszymy potwierdzenie, że takie miejsce jest bardzo potrzebne. To jest nowy dom dla nauki i edukacji” – powiedziała Joanna Kalinowska, dyrektor rozwoju w Centrum Nauki Kopernik.

Dowiedzcie się więcej o pracowni na stronie Centrum Nauki Kopernik!
Szkoła dla Innowatora - Projekt na rzecz nowoczesnej edukacji
„Szkoła dla Innowatora” to projekt edukacyjny, zrealizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, którego celem było opracowanie i przetestowanie rozwiązań w obszarze kształtowania i rozwijania kompetencji proinnowacyjnych w oświacie.
W ramach projektu, którego inicjatorem było Ministerstwo Rozwoju oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej, 20 publicznych szkół podstawowych otrzymało:
- wsparcie szkoleniowe dla dyrektora,
- wsparcie szkoleniowe dla nauczycieli biorących udział w projekcie,
- pomoce dydaktyczne do pracy z uczniami o łącznej wartości do 2 000,0 zł
- doposażenie placówki i re-aranżację przestrzeni szkolnej o łącznej wartości do 49,000,00 zł
- możliwość spotkań z innowatorami, wizyt w innowacyjnych przedsiębiorstwach i instytucjach badawczych.
Wsparciem w ramach projektu objęto jedną klasę siódmą z każdej z 20 szkół. Działania w szkołach były realizowane w okresie od lutego 2020 do lutego 2022.
KLASY VII
Program przeznaczony był dla klas VII szkoły podstawowej.
20 SZKÓŁ
W projekcie "Szkoła dla Innowatora" wzięło udział 20 publicznych szkół podstawowych.
LUTY 2020 – LUTY 2022
Działania w szkołach realizowane były przez okres dwóch lat.
Innowacyjna Szkoła w Modelu STEAM - założenia i cele
Zalecenie Rady Europy z 22 maja 2018 r. w obszarze kształtowania kompetencji przyszłości w procesie uczenia się przez całe życie, jednoznacznie wskazują, że w dynamicznie zmieniającym się świecie, inwestycja w proinnowacyjne umiejętności uczniów, stanowi ważniejsze niż kiedykolwiek wyzwanie dla edukacji.
Programy nauczania opracowywane w szkole mają wspierać rozwój kompetencji cyfrowych uczniów. Szkoła powinna wyposażyć uczniów w umiejętności i postawy, które ułatwią im funkcjonowanie w dorosłym życiu oraz przygotować do wykonywania zawodów przyszłości.
Kształtowanie postaw i cech sprzyjających innowacyjności
Wprowadzenie zmian w obecnie istniejącym systemie edukacji
Wdrażanie rozwiązań w zakresie edukacji przyszłości
Wypracowanie uniwersalnych metod nauczania kompetencji proinnowacyjnych
Wykorzystywanie innowacyjnych pomocy dydaktycznych i zmiana podejścia do nauczania
Dostosowanie przestrzeni szkolnej do nauczania kompetencji przyszłości
Uczeń - innowator
Innowacyjna szkoła, która wdraża w swoim systemie elementy edukacji STEAM, powinna koncentrować się na budowaniu potencjału uczniów i wyposażeniu ich w kompetencje przyszłości, czyli zestaw postaw, umiejętności i zachowań wspierających powstawanie i rozwój innowacyjnych pomysłów.
Ważne jest, by programy nauczania lub programy pracy szkoły, miały zapisy uwzględniające rozwijanie u uczniów kompetencji cyfrowych. Mowa tutaj o takich umiejętnościach jak: zdolność krytycznego i samodzielnego myślenia, a także kreatywnego rozwiązywania problemów z wykorzystaniem nowych technologii. Dodatkowo nauka odwagi i podejmowania ryzyka, liderowania, wytrwałości czy współpracy w grupie.
Kompetencje proinnowacyjne są uniwersalne i dostępne dla wszystkich uczniów. Umożliwiają im osiąganie niestandardowych rezultatów, niezależnie od nauczanego przedmiotu czy etapu edukacji. Ma to kluczowe znaczenie dla przyszłości zawodowej młodego pokolenia, które będzie wykorzystywać nabyte kompetencje niezależnie od wybranej ścieżki kariery w dorosłym życiu.

ZAINSPIRUJ SIĘ DOBRYMI ROZWIĄZANIAMI
Pobierz publikacje na temat kształtowania proinnowacyjnych kompetencji uczniów oraz organizacji przestrzeni sprzyjającej nowoczesnej edukacji.
Dotacje na innowacje w edukacji
W obliczu nieustannych zmian w świecie i stale rozwijających się nowoczesnych technologii, placówki edukacyjne stoją przed wyzwaniem dostosowywania się do aktualnych warunków w oświacie i zapewnienia optymalnych warunków dla rozwoju kluczowych kompetencji uczniów. W tym celu szkoły podstawowe ubiegają się o różnego rodzaju dofinansowania na edukację, w ramach których mogą wyposażyć placówkę w nowoczesny sprzęt multimedialny, wyposażenie meblowe, innowacyjne pomoce dydaktyczne i narzędzia, niezbędne do prowadzenia skutecznych i angażujących zajęć STEAM.
Jednym z projektów, który daje im taką możliwość, jest pilotażowy program „Szkoła dla Innowatora”. To projekt edukacyjny realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, którego głównym celem jest rozwijanie kompetencji proinnowacyjnych uczniów i propagowanie nowoczesnych rozwiązań w oświacie. W ramach projektu 20 publicznych placówek pozyska wsparcie szkoleniowe dla dyrektora i nauczycieli, doposażenie w innowacyjne pomoce dydaktyczne i re-aranżację przestrzeni szkolnej oraz dotacje na zakup meblowego wyposażenia szkolnego. Działania w szkołach będą realizowane od lutego 2020 do lutego 2022.
Kolejnym projektem, mającym na celu dofinansowanie innowacyjnej edukacji, jest Innowacyjna Szkoła Modelu STEAM, którego głównym założeniem jest nauczanie wspierające rozwój kompetencji cyfrowych uczniów. Celem przedsięwzięcia jest kształtowanie postaw i cech sprzyjających innowacyjności, wprowadzenie zmian w obecnie istniejącym systemie edukacyjnym, wdrażanie rozwiązań w zakresie edukacji przyszłości, wypracowanie uniwersalnych metod nauczania kompetencji proinnowacyjnych, wykorzystywanie innowacyjnych pomocy dydaktycznych oraz dostosowanie przestrzeni szkolnej do nauczania kompetencji przyszłości. Innowacyjna szkoła powinna koncentrować się na budowaniu potencjału uczniów i wyposażeniu ich w kompetencje przyszłości, czyli zbiór postaw, umiejętności i zachowań wspierających rozwój innowacyjnych pomysłów.
Wartym uwagi projektem wspierającym proinnowacyjne kompetencje jest Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego. Tworzą ją cztery przestrzenie badawcze: laboratoria oraz pracownie wyposażone w specjalistyczny sprzęt, w których będą tworzone narzędzia oraz rozwiązania dla edukacji przyszłości. Sale będą dostosowane do rozwoju umiejętności samodzielnego uczenia się i innowacyjności, umiejętności posługiwania się nowymi technologiami oraz umiejętności zawodowych i życiowych. Głównym celem Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego jest projektowanie i udostępnianie produktów i rozwiązań edukacyjnych wspierających rozwój edukacji w modelu STEAM i wpływających na kształtowanie kompetencji XXI wieku, wrażliwych na lokalne potrzeby oraz odpowiadających wyzwaniom współczesności. Ważne jest, aby programy nauczania i programy pracy szkoły uwzględniały u uczniów rozwój kompetencji cyfrowych uczniów. Mowa tutaj o takich umiejętnościach jak zdolność krytycznego myślenia, podejmowania ryzyka oraz pracy w grupie. Kompetencje proinnowacyjne są kluczowe dla rozwoju przyszłości zawodowej młodego pokolenia i warto w nie zainwestować już teraz.
Szukasz projektów i dofinansowań na innowacyjną edukacją? Sprawdź naszą ofertę.