Rozwiązania chmurowe w polskich szkołach stają się coraz popularniejsze. Odejście od pracy na plikach lokalnych otworzyło uczniom i nauczycielom nowe możliwości. Zarówno jedna, jak i druga grupa, zyskały możliwość zdalnej pracy z dowolnego zakątka świata. Dzięki temu uczniowie w czasie pandemii mogli brać udział w zajęciach mimo kwarantanny, a nauczyciele prowadzić lekcje ze zwiększoną frekwencją. Co więcej, to tylko jedna z wielu zalet wprowadzenia rozwiązań chmurowych do polskich szkół.

Rozwiązanie chmurowe w polskich szkołach – o co chodzi?

Czym jest rozwiązanie chmurowe?

Chmura internetowa to nic innego, jak usługa, dzięki której wszystkie dane użytkownika przechowywane są nie na dysku komputera, czy na dysku sieciowym, a na serwerze firmy zewnętrznej. Daje to możliwość dostępu do plików i zapisu zmian w czasie rzeczywistym. Wokół tej podstawowej funkcji, stworzono aplikacje webowe (dostępne z poziomu przeglądarki internetowej), które obsługują przesłane pliki – i tak właśnie powstały rozwiązania chmurowe.

Chmura to współcześnie już nie tylko miejsce do przechowywania danych, ale kompleksowe środowisko, w którym można pracować w czasie rzeczywistym z poziomu przeglądarki, bez konieczności instalowania dodatkowych aplikacji. Daje to olbrzymie możliwości użytkownikom i niesie ze sobą ogromny potencjał, który otwiera drogę do powstania jeszcze bardziej zaawansowanych rozwiązań, dzięki którym edukacja zyska kolejne możliwości wspierania rozwoju myślenia komputacyjnego i umiejętności cyfrowych u uczniów – oraz ułatwi codzienną pracę nauczycielom.

Lekcje w chmurze rozwiązania chmurowe w polskich szkołach

Zalety pracy w chmurze

Oprócz wspomnianego wcześniej dostępu do plików i możliwości ich edycji w czasie rzeczywistym rozwiązania chmurowe niosą jeszcze więcej korzyści. Między innymi:

 

  • Pozwalają na edycję plików przez wielu użytkowników jednocześnie,
  • Dają możliwość dzielenia się efektami pracy poprzez funkcję udostępniania innym użytkownikom,
  • Umożliwiają mobilność użytkownikom dzięki dostępności do plików z dowolnego miejsca na Ziemi (np. uczeń może wziąć udział w zajęciach lekcyjnych nawet w przypadku, gdy się przeziębi i nie dotrze fizycznie do szkoły)
  • Ograniczają zużycie materiałów eksploatacyjnych (papier, materiały plastyczne), pomagając dbać o zmniejszenie degradacji środowiska naturalnego,
  • Wspierają rozwój kompetencji cyfrowych i informatycznych u uczniów, dzięki czemu są oni na bieżąco z otaczającymi ich rozwiązaniami technologicznymi,
  • Dają możliwość ograniczenia uczniom dostępu do plików, stron internetowych i aplikacji,
  • Mogą oferować usługę dostępu do sklepu Google Play, a co za tym idzie, do dodatkowych aplikacji o walorach edukacyjnych, wzbogacających proces kształcenia,
  • Nauczyciele mogą prowadzić lekcje nie tylko stacjonarnie. Mogą one występować także w dwóch innych wariantach – jako nauka hybrydowa oraz nauka zdalna.

Praktyczne przykłady wykorzystania rozwiązań chmurowych w edukacji

Dokumenty Google
Pozwalają uczniom na pisanie wypracowań i form literackich, które nauczyciel może później ocenić. Pedagog wykorzysta także aplikację do pisania sprawozdań i planowania scenariuszy lekcji.
Arkusze Google
Pozwalają nauczycielowi zarządzać codziennymi sprawami klasy (np. kontrolować zbiórki na wyjazdy integracyjne) oraz planować wydarzenia z życia szkoły, a także dzielić uczniów na grupy i przypisywać tym grupom zadania. Uczniowie z kolei mogą ćwiczyć matematykę, poznawać aplikację, która będzie towarzyszyć im przez całe życie w robieniu wyliczeń i analiz, rozwiązywać zadania informatyczne.
Prezentacje Google
Służą do tworzenia prezentacji, które uczniowie i nauczyciele mogą przedstawić na lekcji.
Zajęcia STREAM z modelowania i druku 3D
Nauczanie STREAM w polskich szkołach
Formularze Google
Można wykorzystać jako narzędzie służące do sprawdzania wiedzy uczniów (w formie testów).
Google Classroom
Usprawnia komunikację między nauczycielem i uczniem.
Dysk Google
Pozwala na przechowywanie plików i pracę na nich w czasie rzeczywistym - dzięki temu uczniowie mogą wykonywać zadania na lekcji w środowisku chmurowym. Każda klasa może mieć folder na dysku, a do podfolderów z plikami uczniowie mogą mieć przyznawany dostęp w zależności od przyjętej organizacji pracy.
Hangouty, Czaty i Meet
Pozwalają na szybką i bezpośrednią komunikację z uczniami - w formie czatu, a nawet rozmowy wideo.
Gmail
Daje możliwość komunikacji zarówno indywidualnej, jak i zbiorowej. Ponadto nauczyciel może wysyłać uczniom przypomnienia o sprawdzianach oraz powiadomienia o udostępnieniu plików.
Lista zadań
Uczniowie mogą wykorzystać ją do zapisywania zadań do wykonania oraz odhaczania ich.
nauczanie-hybrydowe STREAM

Czym kierować się w wyborze urządzenia do codziennej pracy w chmurze?

Lekcje w chmurze rozwiązania chmurowe w polskich szkołach STREAM

Urządzenia do obsługi rozwiązań chmurowych nie muszą cechować się wysokimi parametrami. Wystarczą sprzęty o standardowej specyfikacji technicznej. Ostatnio jednak coraz popularniejsze stają się na rynku chromebooki – urządzenia, które zostały stworzone specjalnie do pracy w chmurze.

Cechuje je nie tylko wygoda użytkowania i większa wytrzymałość na uszkodzenia mechaniczne, ale przede wszystkim wbudowany system operacyjny Chrome OS, który w pełni integruje rozwiązania chmurowe z kontem Google użytkownika.

Dlaczego chromebooki są dla szkoły dobrą inwestycją?

Chromebooki dla sektora edukacji zostały wyposażone w rozszerzenie Chrome Education Upgrade. Licencja ta dostosowuje ich funkcjonalność specjalnie do potrzeb szkół, oferując dodatkowo:

 

  • Wielowarstwowe zabezpieczenia,
  • Zdalną blokadę urządzenia w przypadku kradzieży – chromebooka po zdalnym wyłączeniu nie da się już włączyć ponownie,
  • Możliwość bezdotykowej rejestracji urządzenia (zero-touch), dzięki której to dystrybutor lub sprzedawca dokonuje w imieniu klienta rejestracji, a klient otrzymuje urządzenie gotowe do pracy,
  • Kontrolę dostępu do zasobów, które wykorzystują do pracy użytkownicy,
  • Wsparcie techniczne 24/7,
  • Wbudowaną ochronę antywirusową,
  • Wydłużoną pracę urządzenia na jednym ładowaniu (nawet do 12h).
Zajęcia STREAM z robotem Photon

Czy rozwiązania chmurowe ograniczają się do usług Google i Microsoft?

Lekcje w chmurze rozwiązania chmurowe w polskich szkołach STREAM

Rozwiązania chmurowe nie ograniczają się tylko do usług oferowanych przez firmy Google i Microsoft. Są obecne w naszym codziennym życiu już od dłuższego czasu, w bardzo okrojonej formie. Tak mocno, że na pierwszy rzut oka nie postrzegamy ich nawet jako rozwiązania działające w chmurze. Prostym i nieoczywistym przykładem jest integracja smartfonów z urządzeniami peryferyjnymi (smartwatche, urządzenia smart) i aplikacjami, gdzie dane zbierane są i przechowywane w aplikacji, przypisane do konta użytkownika.

W edukacji prostym rozwiązaniem chmurowym jest aplikacja LEGO® Education SPIKE™, zintegrowana z zestawami LEGO® Education SPIKE™ Prime i LEGO® Education SPIKE™ Essential. Po wejściu w aplikację użytkownik zyskuje dostęp do swoich poprzednich projektów i w każdej chwili może do nich wrócić.

Jak widzisz, rozwiązania chmurowe to technologia, która prężnie się rozwija i zajmuje coraz większa przestrzeń się w codziennym życiu. Dlatego tak bardzo ważne jest, by uczniowie mieli z nią styczność już na etapie edukacji. Dzięki obcowaniu z najnowszymi technologiami i usługami internetowymi łatwiej zrozumieją zmiany zachodzące we współczesnym świecie i się do nich przystosują. Nadążanie za trendami cyfrowymi jest dla nich kluczowe – to już nie tylko element mody i popisywania się wśród rówieśników. To podstawa funkcjonowania w dobie cyfryzacji i bycia częścią społeczeństwa informacyjnego.

Leave a Reply