Model STEAM
to innowacyjny sposób nauczania, którego celem jest budowanie kompetencji przyszłości. Koncepcja zyskująca coraz większą popularność w polskich szkołach, opiera się na projektach, doświadczeniach i praktykach. Podczas zajęć STEAM należy pokazać uczniom, że to co budują, ma duże znaczenie na realną rzeczywistość, poprzez projektowanie modeli, z którymi spotykają się w codziennym świecie. Sprawia to, że uczniowie bardziej skupiają się na powierzonym zadaniu i bardziej się starają, wiedząc, że ich praca jest ważna. Dlatego też, ważne jest, aby wykorzystywać model STEAM w placówkach szkolnych. Obecna sytuacja w kraju, spowodowała, że zajęcia mogą się odbywać tylko zdalnie i hybrydowo. Jednak nie oznacza to, że lekcje w modelu STEAM nie mogą się odbywać poprzez internet.
Nauka STEAM z LEGO® Education
LEGO® Education oferuje zasoby umożliwiające przeprowadzenie zajęć w trybie zdalnym czy hybrydowym. Ich celem jest zagwarantowanie potrzeb nauczycieli i uczniów bez względu na to, gdzie odbywa się nauka. Wśród zasobów oferowanych przez LEGO® Education znajdują się między innymi wskazówki dotyczące higieny oraz praktycznej nauki podczas zachowywania dystansu społecznego, inspirujące przewodniki, najlepsze sposoby postępowania związane z nauczaniem hybrydowym oraz plany lekcji przystosowane do nauczania zdalnego i hybrydowego. Dostosowując lekcje do trybu nauczania, należy się kierować zasadą 5E (Engage – angażuj, Explore – eksploruj, explain-wyjaśniaj, elaborate-oceń). Przykładowy przebieg lekcji:
Przed zajęciami | W trakcie zajęć | Po zajęciach |
Zaangażujcie | Eksplorujcie i wyjaśniajcie | Opracujcie i oceńcie |
-Korzystajcie z podpowiedzi znajdujących się w scenariuszach, które zaangażują uczniów w temat lekcji.
-Poproście uczniów, by obejrzeli filmy instruktażowe.
|
-Jak najczęściej wykorzystujcie praktyczne doświadczenia, projekty i współpracę podczas zajęć. | -Korzystajcie z narzędzi online do udostępniania wyników i oceniania. |
Lekcje STEAM zdalnie i w klasie
Poniżej znajdziecie Państwo sposób na przeprowadzenie zajęć wykorzystujących model STEAM, który może być wykorzystany zarówno w klasie jak i na zajęciach zdalnych. Podczas zajęć uczniowie mają za zadanie zbudowanie modelu toru przeszkód ilustrującego wykorzystywanie energii potencjalnej i kinetycznej z wykorzystaniem zestawu LEGO® Education SPIKE™ Prime. Lekcja będzie polegała na zastosowaniu wiedzy z energii potencjalnej i kinetycznej.
Cele edukacyjne planu lekcji:
– Projektowanie modeli łączących komponenty sprzętowe i programowe w celu gromadzenia i wymiany danych,
– Opracowanie prototypów w ramach cyklicznego procesu projektowania,
– Zbieranie danych lub identyfikacja odpowiednich zestawów danych,
-Używanie narzędzi cyfrowych do analizy danych i ich przedstawianie na różne sposoby.
Cały scenariusz zajęć znajdziesz tutaj:
Więcej materiałów dla nauczycieli, wspierających prowadzenie angażujących zajęć online i w modelu hybrydowym znajdziesz tutaj:
https://mojebambino.pl/content/31-materialy-do-pobrania
Zestaw LEGO® Education SPIKE™ Prime z którym przeprowadzisz praktyczne zajęcia STEAM online i w klasie, kupisz w sklepie internetowym Moje Bambino:
Z szacunkiem i podziwem ślędzę twego bloga, uważnie czytam wszystkie posty, to jest dobra i właściwa droga budować dydaktyczne “mosty”.