Laboratoria STEAM w szkole ponadpodstawowej
– rozwój zaczyna się od edukacji

Laboratoria STEAM w szkole ponadpodstawowej to przestrzenie, które odpowiadają na realne wyzwania współczesnej edukacji i rynku pracy. Wyposażone w nowoczesne pomoce dydaktyczne – takie jak monitory interaktywne, zestawy do programowania, mikrokontrolery, narzędzia VR czy roboty edukacyjne – pozwalają uczniom na zdobywanie wiedzy poprzez eksperymentowanie, projektowanie i rozwiązywanie problemów. Wspierają rozwój kompetencji kluczowych i cyfrowych, takich jak krytyczne myślenie, współpraca, programowanie czy analiza danych.

Dzięki integracji nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki, laboratoria STEAM wraz ze sztuczną inteligencją (AI) stają się nowoczesnym środowiskiem edukacyjnym, które aktywizuje uczniów i przygotowuje ich do dalszej nauki i wyzwań zawodowych przyszłości.

Laptopy

Kompetencje kluczowe

  • Bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni
  • Zarządzanie informacją
  • Nauka samodzielności i krytycznego myślenia
  • Trening umiejętności społecznych w grupowych projektach prowadzonych online
  • Rozwiązywanie problemów

Kompetencje cyfrowe

  • Podstawowe umiejętności obsługi
  • Rozumienie zasad bezpieczeństwa w sieci
  • Umiejętności wyszukiwania i oceny informacji
  • Ćwiczenie komunikacji online
  • Nauka rozwiązywania problemów technicznych

https://insgrafdigital.pl/Laptopy/7622

Tablety

Kompetencje kluczowe

  • Umiejętność planowania własnego procesu nauczania
  • Praca projektowa indywidualna lub grupowa
  • Dostęp do sztuki i kultury: muzea i wystawy online, e-booki i audiobooki
  • Nauka języków obcych przy użyciu aplikacji do nauki języków i rozwój kompetencji międzykulturowych w praktycznych kontekście przy okazji dedykowanych projektów

Kompetencje cyfrowe

  • Umiejętności tworzenia i edytowania treści cyfrowych: dokumentów, grafik, prezentacji multimedialnych
  • Nauka zasad netykiety, ochrony prywatności danych i rozpoznawania zagrożeń cyfrowych, takich jak phishing, cyberprzemoc, ślad cyfrowy
  • Wspieranie umiejętności selekcji informacji, weryfikowania źródeł oraz unikania dezinformacji

Zobacz całą ofertę tabletów dla edukacji

Monitory insGraf DIGITAL EDUSpace

Kompetencje kluczowe

  • Umiejętność uczenia się w interaktywnym środowisku
  • Praca z zadaniami, analizą danych, symulacjami i ćwiczeniami
  • Praca grupowa, prezentacje i burze mózgów
  • Planowanie działań i korzystanie z narzędzi do realizacji

Kompetencje cyfrowe

  • Tworzenie i edycja treści multimedialnych
  • Bezpieczne korzystanie z technologii
  • Komunikacja cyfrowa i współpraca w chmurze
  • Praca z mapami, wykresami, tabelami i źródłami online

Zobacz całą ofertę monitorów insGraf DIGITAL EDUSpace

Roboty edukacyjne Photon

zestaw 6 robotów Photon dla szkół ponadpodstawowych

Kompetencje kluczowe

  • Myślenie krytyczne i strategiczne rozwiązywanie problemów
  • Stymulowanie wyobraźni i zachęta do szukania nieszablonowych rozwiązań
  • Efektywna komunikacja i współdziałanie
  • Rozwijanie postawy proaktywnego uczenia się poprzez samodzielne wyszukiwanie informacji, eksperymentowanie i wyciąganie wniosków

Kompetencje cyfrowe

  • Nauka programowania na różnych poziomach zaawansowania, od języka blokowego po język tekstowy
  • Projektowanie środowisk, w których technologia wspiera przekaz treści z różnych przedmiotów
  • Projektowanie i testowanie zautomatyzowanych rozwiązań
  • Działanie prostych systemów opartych na danych z sensorów i wprowadzenie zagadnień sztucznej inteligencji

Zobacz wszystkie zestawy z robotem Photon

LEGO® Education SPIKE™ Prime

zestaw klocków lego education spike prime do nauki programowania w labolatoriach steam w szkole średniej

Kompetencje kluczowe

  • Uczniowie identyfikują problemy i tworzą własne rozwiązania w formie modeli z elementami programowalnymi – rozwijając myślenie projektowe i kompetencje inżynieryjne
  • Praca z zestawem wspiera kreatywne eksperymentowanie, wprowadzanie usprawnień i projektowanie rozwiązań
  • Realizacja wyzwań STEM z użyciem SPIKE Prime odbywa się najczęściej zespołowo – uczniowie ćwiczą komunikację, podział ról i skuteczną współpracę
  • Nauka programowania i analiza danych – uczniowie wzmacniają umiejętności obliczeniowe i myślenie algorytmami

Kompetencje cyfrowe

  • Uczniowie uczą się programować czujniki, silniki i elementy wykonawcze, wykorzystując do tego język blokowy i oparty na języku Pythona interfejs
  • Zestaw wspiera naukę przedmiotów ścisłych i technicznych poprzez realizację zadań osadzonych w kontekście codziennego życia
  • Planowanie pracy, a następnie budowanie prototypu, testowanie go i doskonalenie wpisuje się w poznawanie inżynierii procesowej w praktyce
  • Rozwój świadomego korzystania z zasad etycznego tworzenia i korzystania z technologii

Learn:Bit Arcade

Kompetencje kluczowe

  • Myślenie algorytmiczne i rozwiązywanie problemów
  • Kreatywność i innowacyjność
  • Współpraca i komunikacja
  • Uczenie się przez działanie

Kompetencje cyfrowe

  • Programowanie i inżynieria oprogramowania
  • Integracja technologii cyfrowych z rzeczywistością fizyczną
  • Bezpieczeństwo i etyka w środowisku cyfrowym
  • Zarządzanie projektami cyfrowymi

BECREO kit - zestaw z mikrokontrolerem

zestaw z mikrokontrolerem brecreo do pracownii steam w liceum

Kompetencje kluczowe

  • Umiejętność logicznego myślenia i kreatywnego rozwiązywania problemów
  • Eksperymentowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań
  • Umiejętności interpersonalne i efektywna komunikacja
  • Wspieranie głębszego zrozumienia materiału poprzez praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy

Kompetencje cyfrowe

  • Rozwijanie umiejętności programowania i inżynierii oprogramowania
  • Integrowanie technologii cyfrowych z elementami takimi jak czujniki czy silniki
  • Bezpieczeństwo i etyka w środowisku cyfrowym
  • Nauka zarządzania projektami cyfrowymi

Zobacz inne rozwiązania z BeCreo

LaboLAB

Kompetencje kluczowe

  • Planowanie doświadczeń i szukanie rozwiązań sprzyja twórczemu myśleniu i niestandardowemu podejściu do problemów
  • Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych
  • Praca w zespołach wzmacnia współpracę, komunikację i odpowiedzialność
  • Samodzielna praca projektowa uczy odpowiedzialności za proces uczenia i wzmacnia motywację do pogłębiania zagadnień poza ramami lekcyjnymi

Kompetencje cyfrowe

  • Obsługa urządzeń pomiarowych i technologii laboratoryjnej
  • Przetwarzanie danych – interpretacja danych eksperymentalnych przy użyciu narzędzi cyfrowych
  • Rozwijanie świadomości zasad BHP w pracy z urządzeniami technologicznymi i przyrodniczymi
  • Przygotowanie cyfrowych raportów z badań i uczenie prezentowania wyników w atrakcyjnej formie (np. infografiki, prezentacje, filmiki)

EduLabVR

Kompetencje kluczowe

  • Myślenie naukowe i rozwiązywanie problemów
  • Krytyczne myślenie i analiza danych
  • Współpraca i komunikacja
  • Samodzielne uczenie się i inicjatywa

Kompetencje cyfrowe

  • Integracja technologii cyfrowych z nauką
  • Tworzenie i interpretacja treści multimedialnych
  • Bezpieczeństwo i etyka w środowisku cyfrowym
  • Zarządzanie projektami cyfrowymi

Innowacyjne wyposażenie labolatoriów STEAM w szkole ponadpodstawowej dostępne w ofercie Moje Bambino pozwala na stworzenie nowoczesnego laboratorium STEAM, do nauki sztucznej inteligencji (AI), nauk przyrodniczych i matematycznych, technologii oraz inżynierii. Pomoce edukacyjne, a także sprzęt do praktycznej nauki, przeprowadzania eksperymentów, robotyki i multimedialne pomoce rekomendowane przez Moje Bambino zachęcają uczniów do zaangażowania się w lekcje, poprawiają ich funkcje poznawcze: pamięć, uwagę, koncentrację i rozumienie. Uczniowie formułują i zadają pytania, stawiają hipotezy i poznają kreatywne podejście do tak zwanego problem-based learning, czyli rozwiązywania realnych problemów z metodologią STEAM. Nasze pomoce dydaktyczne i multimedialne, takie jak laptopy i tablety insGraf DIGITAL, a także monitory interaktywne insGraf DIGITAL EDUSpace pozwalają na personalizację nauczania ucznia, czyli dostosowania materiałów, tempa oraz metod do indywidualnych predyspozycji. Monitory interaktywne w szkołach pozwalają także na przygotowanie dynamicznych zajęć, w których uczniowie mogą brać czynny udział i efektywnie wykorzystać swój lekcyjny czas. W ofercie sklepu Moje Bambino znajdują się także pomoce, które są dostosowane do wprowadzania nauki kodowania i programowania: zestawy klocków LEGO® Education SPIKE™ Prime. Programowanie w systemie LEGO® Education polega na pisaniu programów w blokach słów, które zostało stworzone na podstawie języka programowania Scratch. Innowacyjną pomocą dydaktyczną, także dostępną w Moje Bambino, które wspiera rozwój umiejętności STEAM, programowania i kompetencje przyszłości, jest robot edukacyjny Photon. Zestaw 6 robotów Photon z materiałami dla szkół ponadpodstawowych ma na celu wprowadzenie podstaw programowania na poziomie szkół średnich zarówno dla uczniów o predyspozycjach typowo humanistycznych, jak i tych, którzy swoją przyszłość zawodową wiążą z nowoczesnymi technologiami. Zestaw 6 robotów Photon łączy dwie technologie: roboty i mikrokontrolery micro:bit, pozwalając na naukę programowania przy wykorzystaniu obydwu z nich. W zestawie znajdują się akcesoria pozwalające na naukę programowania robota, mikrokontrolera oraz łączenia obu tych rozwiązań poprzez tworzenie komunikacji między tymi urządzeniami. Szkolne laboratorium STEAM z robotyką i elektroniką nie obędzie się także bez zestawu z mikrokontrolerem do protypowania Learn:Bit Arcade, który jest pełnowymiarowym kursem podstaw programowania w języku Python, opartym o polską płytkę rozszerzającą i edukacyjny mikrokontroler micro:bit. Kolejnym rozwiązaniem laboratoriów sztucznej inteligencji i steam w szkołach średnich jest zestaw do nauki podstaw programowania, elektroniki, mechatroniki i elementów robotyki – programowalne kontrolery wraz z zestawami czujników BeCreo – które zawierają także bogatą obudowę metodyczna w języku polskim, zapewniając wsparcie uczniów i nauczycieli. Co jeszcze powinno znaleźć się w nowoczesnej sali STEAM do nauk ścisłych i przyrodniczych? Szkolne pracownie przyrodnicze LaboLAB to rozbudowany pakiet do przeprowadzania eksperymentów i doświadczeń w klasie. Poszerzeniem wyposażenia takiej pracowni będzie eduLab VR, czyli urządzenia do pracy z wirtualną rzeczywistością, w tym edukacyjnych okularów VR do przedmiotów przyrodniczych. Omówione wyposażenie pracowni steam w szkołach ponadpodstawowych pozwoli na interdyscyplinarne prowadzenie zajęć, realizację podstawy programowej i wprowadzanie sztucznej inteligencji do edukacji. Sprawdź, jakie jeszcze rozwiązania oferujemy na stronie Moje Bambino!

LEGO, the LEGO logo, the Minifigure, DUPLO, and the SPIKE logo are trademarks of the LEGO Group. Used with permission. ©2025 The LEGO Group.