Metoda STEAM, a także edukacja oparta na jej kluczowych założeniach zdobywają coraz większe grono zwolenników wśród nauczycieli, edukatorów, dyrektorów i rodziców. STEAM, metoda nauczania oparta na pracy projektowej, nierzadko w grupach, obejmuje kreatywne połączenie nauki, technologii, inżynierii, sztuki i matematyki. To interdyscyplinarne podejście koncentruje się na doświadczeniach uczniów, aktywności i wspiera rozwój w różnych obszarach. Wszechstronny rozwój jest tutaj rozumiany jako harmonijne rozwijanie zarówno takich umiejętności, jak analityczne i logiczne myślenie, na równi z kształceniem wyobraźni oraz kreatywności.

Nawiązanie do obszarów nauczania i ich przejrzysty podział pozwala nie tylko na rozwijanie kluczowych kompetencji, ale umożliwia także wielozmysłowe poznanie. Ćwiczenie obydwu półkul mózgowych podczas lekcji stymuluje optymalny rozwój dziecka.

Metoda STEAM to świetny sprzymierzeniec w edukacji. Dzieci uczące się w ten sposób od wczesnych lat dziecięcych mają mniejsze trudności z kontynowaniem edukacji w szkole i osiągają lepsze wyniki w dalszych poziomach edukacyjnych. Wróćmy jednak i zatrzymajmy się na najmłodszych dzieciach. Czy możliwe jest wprowadzenie elementów STEAM już na etapie dziecięcych zabaw z kilkunastomiesięcznym dzieckiem w domu lub podczas zajęć w żłobku?

W pierwszych latach życia dziecka jest oczywiście za wcześnie na nauczanie zagadnień i pojęć. Zamiast tego metodę STEAM można „przemycać” poprzez m.in. dawanie przestrzeni na samodzielną zabawę i odkrywanie świata. Dla dzieci to czas rozwijania swojej ciekawości, zadawania pytań i kształtowania umiejętności krytycznego myślenia. Są to umiejętności, które będą towarzyszyć im przez całe życie.

Jak zatem wybrać aktywności dla maluchów tak, aby dobrze zrealizować podstawowe założenia metody STEAM? Z pomocą przychodzą nam nowoczesne pomoce dydaktyczne, jak Kreatywna Równoważnia STEAM, która zmienia najmłodsze dzieci w małych naukowców przeprowadzających fascynujące ich eksperymenty.

Kreatywna Równoważnia STEAM to innowacyjne narzędzie edukacyjne wykonane z wytrzymałego, przezroczystego surowca, dające w swej prostocie niezliczoną ilość możliwości. Równoważnia dla dzieci może być zastosowana do demonstracji takich procesów jak balansowanie i toczenie, z wykorzystaniem klocków lub naturalnych materiałów, takich jak szyszki, drewno, muszle, makaron, groch lub fasola.
Zaprojektowana z myślą o rozwijaniu motoryki małej i dużej, równoważnia służy także do wprowadzenia pojęcia wagi szalkowej. Kiedy dostosujemy równoważnię za pomocą różnych ciężarów, możemy obrazowo wprowadzać pojęcia równowagi i koordynacji.

Przezroczysty materiał to kolejna zaleta i funkcjonalność Równoważni. Pozwala na wykorzystanie jej przy użyciu świecących elementów, dzięki czemu możemy osiągnąć efektowną grę światłem, a w dalszej perspektywie wykorzystać do terapii światłem w kontekście poprawy przetwarzania sensorycznego u dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej SI.

Wróćmy jednak do aktywności STEAM, które sprawdzą się w kontakcie z najmłodszymi. Kreatywna Równoważnia STEAM daje niewyczerpane pomysły na zabawę z dziećmi. Jedno urządzenie oferuje po prostu wiele rozwiązań.

Zabawy i eksperymenty z wodą

Pierwsza propozycja to zabawa z wodą, która daje dzieciom możliwość obserwowania, jak porusza się woda. Na przykład, kiedy nalejemy wodę z konewki do górnej części rampy, nie tylko zauważymy, że równoważnia przechyla się na tę stronę, po której wlaliśmy wodę, ale także, że może spływać dalej po górnej części lub w dół po torze rampy. Przydadzą się do tego wiaderka, konewki bądź kubeczki do nalewania wody. Można wykorzystać je także do ułożenia wzdłuż wagi lub umieszczania w otworach równoważni, aby zaprezentować działanie tamy, która całkowicie blokuje lub ogranicza ilość przepływającej wody.

Inna propozycja to dodanie do wody barwników spożywczych, które zobrazują efekt kolorystycznie. Można dodać do wody także płyn do robienia baniek mydlanych, który sprawi, że dzieci zaobserwują róże kształty i faktury, rozwijając precyzję ruchów. Kiedy próbują łapać i dotykać bańki, ćwiczą także koncentrację i śledzenie wzrokiem. W prosty sposób i przy niewielkim nakładzie przygotowań, zajęcia nabierają sensorycznego charakteru.

Wypróbuj:

Konstruowanie toru z rampą dla piłek

Podaj dzieciom piłki i pokaż jak poruszają się po wadze oraz zjeżdżają po torze rampy. Zachęć do eksperymentowania z różnymi przedmiotami, zmieniaj ich rozmiar, kształt lub wagę. Dzieci mogą porównać, jak zachowują się różne przedmioty, np. która piłka dotarła jako pierwsza ostatnia, a która ostatnia. Warto też dodawać i usuwać przeszkody, by modyfikować tor ruchu.

Starsze dzieci mogą samodzielnie projektować przeszkody, stawiać hipotezy i przewidywać, jaką trasą poruszy się piłka lub inny obiekt. Dlaczego by nie dodać do tej aktywności rysowania lub wykorzystania pomiaru czasu? W jakim czasie piłeczka pokonała tor rampy? Czy dzieci potrafią manipulować czasem podróży piłeczki, aby był krótszy lub dłuższy?

Wypróbuj:

Aktywności z wykorzystaniem światła LED

Równoważnia wykonana została z przezroczystego akrylu, co sprawia, że jest świetnym narzędziem do terapii światłem w integracji sensorycznej i aranżowania Sali Doświadczania Świata (znanej również jako sala Snoezelen). Wystarczy wykorzystać do tego elementy takie jak świecące klocki konstrukcyjne, cylindry, piłki i poprowadzić zajęcia w przyciemnionym pomieszczeniu. Wykorzystując różne źródła światła, na przykład używając latarki lub projektora świetlnego w przestrzeni można stworzyć kilka warstw oświetleniowych.

Świecące elementy użyte w zaciemnionej sali sprawiają, że przezroczysta równoważnia przybiera inny wygląd: krawędzie migoczą w świetle, rzucają kolorowe cienie i sprawiają, że nawet najbardziej pospolite przedmioty nabierają magicznego charakteru. Tak stymulujące środowisko wspiera rozwój mózgu u maluchów, który jest wyjątkowo plastyczny na tym etapie.

Wypróbuj:

Za tym idzie także integracja sensoryczna wspierana poprzez zabawę, umiejętności poznawcze i ruchowe, a w tym wypadku w szczególności stymulacja wzrokowa, która wspomaga prawidłowy rozwój zmysłu wzroku i percepcji wzrokowej. U większych dzieci służy poprawie koncentracji i nierzadko samoregulacji emocji.

Pracownia małego Majsterkowicza, czyli ćwiczymy małą motorykę

Ćwiczenia takie jak wkładanie elementów przez otwory w rampie, ustawianie przedmiotów, wspierają rozwój małej motoryki. Takie proste działania wspierają też ćwiczenie uważności oraz koncentracji na działaniu. Dziecko skupia się na chwili, kiedy musi zastanowić się i dokładnie pomyśleć, gdzie umieścić przedmioty, żeby je odpowiednio wyważyć.

Dzieci mogą wykorzystać w tym celu wiaderka, koszyczki lub zwykłe pojemniki i zawiesić je na końcach ramion równoważni. Mogą dodawać i usuwać, mniejsze lub większe, lżejsze lub cięższe przedmioty, żeby sprawdzić, jak wpłynie to na ruchy równoważni.

Pracując ze starszymi dziećmi można zaplanować ćwiczenie polegające na szukaniu różnych sposobów na zrównoważenie równoważni: wieszaniu przedmiotów na obu jej końcach, układaniu materiałów w rzędzie na górnej części lub budowaniu wież.

Kreatywność bez ograniczeń

Wykorzystaj to, co masz pod ręką (i w głowie). Równoważnia jest tak uniwersalnym narzędziem do pracy z dziećmi, dające niemal nieograniczone możliwości wykorzystania. Ogranicza nas tylko wyobraźnia i pomysły na to, jak wpleść w zabawę historie, budować mechanizmy i maszyny, w którym widoczne są wszystkie części lub stworzyć instalacje artystyczne.

Równoważnia może być samodzielnym stanowiskiem eksperymentalnym, częścią innej budowli lub tylko przystankiem na dłuższej trasie aktywności. Może stać się samolotem, na przykładzie którego wytłumaczymy dzieciom, zasady aerodynamiki i jak to się dzieje, że samolot utrzymuje równowagę. W innym scenariuszu równoważnia może posłużyć za scenerię opowieści, słynną rzeźbę lub budynek.

Ważne jest to, że dzieci mają zupełną dowolność w tym jak zaplanować swoją zabawę z równoważnią, jakie zasoby wybrać i jak udoskonalić początkowe pomysły i koncepcje.

Kreatywna Równoważnia STEAM to uniwersalne urządzenie, które charakteryzuje się ogromnym potencjałem edukacyjnym i funkcjonalnym, dzięki czemu jest w stanie wesprzeć rozwój wielu obszarów, również w najwcześniejszym okresie życia. Idealnie nadaje się na sensoryczne zabawy z młodszymi dziećmi. Pomaga rozwijać motorykę małą i dużą, przetwarzanie sensoryczne, prawidłową samoregulację emocji, i wyciszenie. Jednocześnie umożliwia doświadczanie różnych zjawisk i pojęć z obszarów STEAM w sposób naturalny i niewymuszony, zachęcając do dalszego dokonywania odkryć w bezpiecznym środowisku.

Skip to content