Dużo mówi się o tym, że sposoby uczenia się trzeba wypracowywać już od najmłodszych lat – rozbudzać ciekawość, zainteresowanie nauką czy prowokować dzieci do szukania rozwiązań. Postawa naukowca to taka, której udało się zachować tę dziecięcą iskrę ciekawości, która popycha do nieustannych poszukiwań i pozwalanie sobie na wciągnięcie się w dany temat bez reszty. To postawa, w której zadawanie pytań jest pożądane, a podważanie twierdzeń prowadzi do odkrywania coraz to większej ilości informacji.

Brzmi znajomo? Czy widzicie podobieństwa takiego działania do tego jak zachowują się kilkuletnie dzieci? One pytają o wszystko –  najpierw samo “dlaczego” w kółko, ale z biegiem czasu te pytania coraz bardziej się zawężają do: dlaczego to? Dlaczego tak? Czemu tak robisz? Czemu muszę coś zrobić? Co to jest, jak to się robi? Wszystko w świecie jest nowe i interesujące, więc jest to wyraz szczerej potrzeby poznania odpowiedzi.

Metodyka STEAM w przedszkolu ma zadanie pielęgnować tę postawę ciągłej ciekawości i pomóc wyklarować pytania, na które dzieci chcą poznać odpowiedzi. Ma uczyć dzieci ciągłego poszukiwania wiedzy i rozwiązań problemów oraz metod, dzięki którym można te rozwiązania wypracowywać. Jak to zrobić?

Dzieci w przedszkolu przygotowują się do przeprowadzenia eksperymentu, dziewczynka wyjmuje pipety z pudełka dla całej grupy.

SPIS TREŚCI

Metody aktywizujące w przedszkolu – STEAM w przedszkolu
STEAMowe przedszkole – metody pracy
Od naukowców dla przyszłych naukowców – pomoce dydaktyczne do przedszkola od ekspertów
Podsumowanie

Metody aktywizujące w przedszkolu – STEAM w przedszkolu

Edukację STEAM należy wprowadzać już na etapie przedszkola. Cel jest taki, aby zapewnić uczniom holistyczne podejście do nauki, które promuje kreatywne myślenie, rozwiązywanie problemów i innowacje. Przygotowaliśmy przykładowy “przepis” na włączenie STEAM do przedszkola, który może być przydatny dla nauczycieli.

Elementy angażującej edukacji:

  • Zaciekawienie i zaangażowanie uczniów – nauka przez zabawę, eksperymentowanie i odkrywanie.
  • Interdyscyplinarne projekty – łączenie wiedzy z różnych dziedzin,
  • Dostęp do zasobów i narzędzi – komputery, oprogramowanie, materiały do eksperymentów itp.,
  • Współpraca – praca w grupach, wymiana wiedzy i doświadczeń,
  • Kreatywne myślenie i rozwiązywanie problemów – zachęcanie do krytycznego myślenia i innowacyjności,
  • Feedback i refleksja – ocena postępów i procesu uczenia się,
  • Autentyczne zadania – projekty oparte na realnych problemach i sytuacjach.

STEAMowe przedszkole – metody pracy

Dziewczynki na zajęciach w przedszkolu eksperymentują z zielonymi liśćmi w moździeżu, pobierają płyn pipetami.

Po pierwsze – wzbudź ciekawość. Rozpocznij od zadawania pytań, które skłonią uczniów do myślenia i zaciekawią ich. Możesz użyć opowieści, zabawy, interesujących faktów, problemów do rozwiązania lub krótkich filmów. Następnie wymyśl lub znajdź projekty, które wymagają integracji różnorodnych umiejętności. Na przykład projektowanie budynków z klocków, wymyślenie piosenki do tematu zajęć czy tworzenie makiety placu zabaw. Stwórz zadania, które mają realne zastosowanie, np. zbieranie wody deszczowej i podlewanie roślin w sali. To sprawia, że nauka staje się bardziej osobista i motywująca.

Upewnij się, że masz dostęp do odpowiednich narzędzi i materiałów. Niektóre projekty mogą wymagać programów multimedialnych lub materiałów do przeprowadzania eksperymentów. Następnie daj uczniom wolność w eksplorowaniu różnych rozwiązań problemów. Może to obejmować eksperymentowanie z różnymi materiałami, testowanie przedmiotów o różnych wielkościach i kształtach itp. Zachęcaj dzieci do pracy w grupach, aby mogły dzielić się wiedzą i umiejętnościami. To również rozwija umiejętności komunikacyjne i współpracy.

Żeby udoskonalać ten typ pracy, zarówno dla Ciebie jak i dzieci, regularnie zbieraj informacje zwrotne od uczniów i poświęć czas na refleksję nad wykonanymi projektami oraz na omówienie ich z grupą.

Od naukowców dla przyszłych naukowców – pomoce dydaktyczne do przedszkola od ekspertów

Dla nas taki model zajęć jest bardzo inspirujący i chcemy podpowiadać Wam najlepsze narzędzia dydaktyczne, które pomogą go wprowadzić. Mając na uwadze powyższe zalecenia i ambicje do ciągłego dostarczania najlepszej jakości pomocy edukacyjnych do przedszkola i szkoły, nawiązaliśmy współpracę z Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Połączyliśmy doświadczenia naszych przedstawicieli, którzy spotykają się z nauczycielami na co dzień i znają ich potrzeby, oraz wiedzę i badania naukowców z CNK i tak powstały pomoce, które łączą STEAMową metodę pracy w przedszkolu i szkole, czyli podejście projektowe z laboratorium pracy naukowca – Cztery Pory Roku Zestaw STEAM.

Zestaw STEAM Cztery pory roku to innowacyjna pomoc edukacyjna przeznaczona dla nauczycieli przedszkoli i szkół podstawowych, a także ich młodych uczniów w wieku od 5 do 9 lat. Ten kompleksowy pakiet edukacyjny skupia się na badaniu zjawisk przyrodniczych znanych z codziennego życia, takich jak zmieniające się kolory liści, parowanie wody czy cykle światła i cienia. Zestaw zawiera 10 tematycznych modułów, każdy z nich oferuje serię ciekawych doświadczeń dla dzieci, które można przeprowadzić przy użyciu dołączonych narzędzi oraz materiałów, które uczniowie mogą zbierać podczas spacerów, takich jak liście, nasiona, czy różne rodzaje gleby.

Dzięki przemyślanej kompozycji zestawu, młodzi naukowcy mogą przeprowadzać eksperymenty w małych grupach, co sprzyja współpracy i rozwijaniu umiejętności interpersonalnych. Każda karta doświadczeń dla dzieci, opracowana z myślą o wygodzie nauczyciela, zawiera jasne instrukcje i opisy, które ułatwiają prowadzenie zajęć i zrozumienie obserwowanych zjawisk poprzez doświadczenia w 10 proponowanych tematach:

Zagubiona fasola
Liść pełen barwników
Glebowe sekrety
Barwy światła
Napięcie w wodzie
Dmuchawce latawca
Chmura w butelce
(Nie)stabilna zima
Zatrzymaj zimno
Elektryzująca zima

Zestaw został przetestowany w realnych warunkach przedszkolnych, co zaowocowało dodatkowymi materiałami metodycznymi dla nauczycieli, zawierającymi wskazówki dotyczące organizacji i przeprowadzania eksperymentów. Jako uzupełnienie, zestaw oferuje cyfrową i papierową grę memo oraz bajkę, która wprowadza dzieci w świat naukowego odkrywania poprzez senne eksperymenty głównej bohaterki.

W rezultacie, Cztery pory roku. Zestaw STEAM stanowi doskonałe narzędzie edukacyjne, które nie tylko ułatwia zrozumienie przyrody, ale również inspiruje do kreatywnego myślenia i samodzielnego poszukiwania wiedzy, odzwierciedlając główne założenia nowoczesnej edukacji STEAM.

Żeby zobaczyć, jak wygląda praca z zestawem w praktyce i co mówią o niej twórcy z Centrum Nauki Kopernik, koniecznie zobaczcie ten film.

Podsumowanie

STEAM w przedszkolu powinien być stosowany w sposób, który jest dynamiczny i elastyczny, pozwalając na adaptację do zainteresowań i potrzeb uczniów. Umożliwienie uczniom wyboru projektów lub tematów może znacznie zwiększyć ich zaangażowanie i entuzjazm – a zaangażowanie to jeden z głównych celów tego podejścia do nauczania. Wzbogacenie doświadczenia edukacyjnego o wycieczki, gości specjalnych i spotkania ze specjalistami z interesujących dziedzin na pewno będzie wielką pomocą w osiągnięciu tego celu.

Chcesz prowadzić zajęcia w metodyce STEAM? Sprawdź nasze szkolenia dla nauczycieli przedszkola z pomocami dydaktycznymi STEAM.

Leave a Reply